Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A jelentőségét, szakralitását és
rejtélyét taglaló irodalom ma már igen számottevő, ezért az alábbiakban
a kérdés legfontosabb csomópontjait és az eddigi legfőbb kutatási
eredményeket foglalnánk össze, kiegészítve ezeket saját méréseink
eredményeivel.
A Pilisnek már az elnevezése is igen „beszédes”!
Éppúgy ott bujkál e névben a PóLuS –jelleg, az ősi szerelemvallásunkra
utaló PáRoS működés vagy a fejtető és a kenyér szélének(!) régi magyar
PiLiS elnevezése, mint az itt található szent helyeket őrző és
működtető PáLoSoké.
Ha pedig a történetiség vonalán indulunk e név nyomába, gyorsan a messzi ősmúltban találjuk magunkat. Több forrás szinte egybehangzóan arról tudósít, hogy e név a jászokhoz köthető. Még izgalmasabb azonban az, hogy miként?! A források szerint a jászok a jón nemzet egyik ága voltak, az ógörög megnevezés alapján pelazg fajták. A régi oklevelekben „jazig”, „jason” névalakban szerepelnek, míg az egyiptomiak „Palesta” néven említik őket, bizonyára Peles-Palos-Pilis királyukról!
A
Palesztína (filiszteusok) név is tőlük eredeztethető. /A
XIV.-XV.századi okleveleink az Aba nemzetséghez tartozókat hol
jászoknak, hol kunoknak, hol pedig filiszteusoknak nevezik!/ A görög
hagyományban Palos (testvérével Napossal) a Héraklésztől(=Magóg)
származó Szkűtész(!) fia. E név másik változata lehet az ugyancsak a
görög hagyományban előforduló Péleus király, Akhilleusz apja, kinek
lakhelye a Pélion-hegység, amelyről nyugodtan állíthatjuk, hogy az
ókori görög világ Pilise, minthogy méréseink szerint valóban együtt
pulzál a Pilissel!
A hegység előterében jelentős számú kurgán
található és erről a területről került elő a Dimini- és
Szeszkló-kultúra leletanyaga, amelyet Sir Gordon Childe a
Kárpát-medencéből a Földközi-tenger irányába kisugárzó műveltség
emlékének tart (Bodrogkeresztúri, Vatyai, Bükki kultúra), s melynek
további állomása Trója! És ha már Trójánál tartunk (a trójai mondakör
kiindulópontja egyébként épp Péleusz lakodalma!), idézzük meg Paris
királyfit, akiről a hagyomány azt tartja, hogy Trója bukása után
vesztes népével a Duna mellé vándorolt és itt egy várost alapított
Sicambria néven. Itt laktak közel 4oo esztendeig, azután egy részük a
Secuana (=Szajna) vidékére ment és ott alapított hazát. Sicambria, mint
ismeretes, később Atilla városa!
A Pilisben található mai
földrajzi nevek közül a Szikáros és a Szikárosi-rét mutat ebbe az
irányba, míg a Szajna régi Secuana neve a székelyek felé! A jászok egy
másik királya, akinek neve Jámon, Jámen vagy Jemen, illetve egyszerűbb
névalakban Jám vagy Jón, Athén uralkodója lett és nagy birodalmat
alapított.
A jón gyarmatosítás idején az egyik király Jászó-Jázon
népének egy részével benyomult a Fekete-tenger terébe (Argonauták
története!). Itt Szarma fejedelem egykori birodalmába kerültek, s a
Szarma-ta (=Szarma-féle) melléknevet kapták.
Visszatérve a
Pilis, mint szent hely kérdéséhez, kezdjük az e szempontból talán
legfontosabb sajátosságával: mint ahogy a Kárpát-medence, úgy a Pilis
is a világ kicsiben. Már legalábbis ami a világban megnyilvánuló
vallásalakulatokat és a hozzájuk kötődő szent helyeket illeti, de hisz
épp ezekről szóltunk eddig is. Persze ez csak akkor okozhat igazán
meglepetést, ha nem tudjuk, hogy a világ működésének épp ez a
szervesség az egyik legfontosabb sajátossága, amely a Kárpát-medence és
a magyarság esetén különösen hangsúlyos jelentőségű (ne feledjük, itt a
mag képviseletéről van szó!).
Born Gergely
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!