Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az összeomlott Római Birodalom utódaira hagyta létrontó mintáit, amelyekkel szemben csak a keresztény szakralitás volt képes alternatívát állítani. A kereszténységben a gazdálkodás célja nem a profitmaximalizálás, hanem a "szakrális többlet" megteremtése, a részvétel a teremtésben. A teremtésben részt venni azt jelenti: embert, közösségét és a természet reá bízott részét Istenhez közelebb vinni, növelni benne Krisztust, és e szakrális vagyon növelésével gazdagítani Krisztus misztikus testét
Európa mérhetetlen, egykori és jelen szenvedéseinek legmélyebben
kapaszkodó, legszívósabban velünk maradt gyökere, az antik Róma, diadala
csúcsán jutott a legmélyebbre - mert szellemet és erőt létharmóniává
egyesítő vezetőit kereskedő-katonák szenátusára cserélte. A szenátus az
emberhez méltó létről való szellemi és gyakorlati, spirituális és
ergomai - vagyis nem pragma - gondoskodást a létfeledt rációra cserélte:
mert szabadságtévesztő önkényurak gyülekezete volt, akik a létrontó
erőszak struktúráit a létfeledt rációval boronálták vadházasságba, és
építettek belőlük a léttől és minden emberitől elvonatkoztatott
társadalmat: birodalmat. A racionalizmus: a létrontó világhatalmi
törekvések, a birodalmasítás módszertana, amelynek egyre elvontabb,
felszínibb pályáin Róma császári urai ideig-óráig szilárd támaszra
leltek e módszer modern korunkig legpusztítóbb karaktereiben: a
légionáriusban; a nagykereskedőben; a rabszolgában és a politikus
szenátorban.
Ám idővel éppen ezek emésztették fel Róma hatalmát - hübrisz, krátosz,
ráció, jólét, mivel a birodalom léttelen elvonatkoztatásaiba, a létező
gépiesítésére szerveződik, menthetetlenül felemészti saját
életfeltételeit. Haszonkivételre kényszeríti a hagyomány létharmóniával
elkötelezetteit. A kereskedőt, hogy a létmély javainak mindenkihez
eljuttatása helyett a haszonnövelésre spekuláljon, s ennek vesse alá a
termelést. A rabszolgát, hogy létteljes kozmikus összefüggéseknek, benne
embernek-közösségnek megfelelés helyett a kereskedelmi haszon egyszálú
igényeire termeljen. A légionáriust, hogy a léterőszak megfékezése
helyett korlátozhatatlansága érdekében eltakarítson útjából minden
életet. És együtt: hogy a lét elmélyülő újratermelése helyett a véres és
puha erőszak, hatalom és haszon kicsinyke jólétének igézetébe
süllyedjenek. Ami, kétségtelen, előbb - s ezt tekintik a ma birodalmárai
dicső mintának - a birodalmi élet látványos felfutását, a léttelen
élet, hindiül: a szamszára, rómaiul: kenyér és cirkusz hatalmas
kiszélesedését eredményezi. Hogy később aztán - mivel a birodalmi magas
szerkezeteket alapjuktól, a lét-estéstől elszakították és felélték - a
fejlődés annál hamarabb megálljon, s a kifosztó hatalom és haszon
kirekesztő őrzésének adjon teret.
Ha a kicsinyke jól-ét kiterjesztése megáll, s a birodalomépítés elől is
fogytán a tér, akkor a szellem és rendjének-rétegének a létharmóniához
visszaterelő gyöngédsége híján, a kicsinyke jólét csömörig tartó
felfúvása, az irráció lesz a racionalitás elkerülhetetlen pályája. Az
undor önmagától, a maga szerkesztette normák, a birodalmat legitimáló
értékek cinikusan megvető kihasználása válik a birodalmár elit
krédójává: felemészti önmaga előtt is a fenntartó legitimitást. És ha a
fejlődésképtelenség birodalmát az erőszak tartaná is, mivel felélte
legitimitását, abba a Birodalom - minden birodalom - belepusztul.
Rómát, akárcsak a racionális erőszak múlékonyabb utódait, nem külső
hódító, a vandál győzte le - gyengécske csapatainak kevéske esélye sem
lett volna egy ki nem üresedett Róma bevételére. Róma azonban, mert
felemésztette alapzatát, mérhetetlen szenvedést hagyva maga után,
összeomlott.
Az összeomlott birodalom azonban mára beért bosszút állt
utódain: leszármazottaira hagyta létrontó mintáit, amelyekkel szemben
csak a pusztai népek, illetve, míg a sáncokon belül nem engedte, a
keresztény szakralitás volt képes alternatívát állítani.
Kísérletezés a leomló birodalom romjain
A birodalom, mert racionális, mert intézményei alapzatuktól
elvonatkoztatva, föléjük magasodva egyetlen, a világösszefüggésekből
kiszakított privát cél érvényesítésére szerveződnek, még romba is úgy
dől, hogy nyomában csak a tenyészet marad, és a tenyészeten élősködő
primitív erőszak. Tenyészet: a világról, közösségről, személyiségről
leválasztott, tőle elvonatkoztatott és önmagára visszavezetett, s ebben
magára hagyott, s mindent - lelket, értelmet, szellemet - ösztönné,
érzékké és szenvedéllyé rontó, s a maga szolgálatába állító test
fékezhetetlen tobzódása.
A tenyészet - ember, állat, növény - burjánzását a légionáriusok
leszármazottai, a gyilokőrző rablóhordák csapolják meg rendszeresen,
irracionális működést kényszerítve a tenyészetre és magukra is: a
tenyészet kiszikkad, felélhető rablott jószág híján a hordák is
nélkülöznek - s retteg mindőjük más, erősebb bitangoktól. Az államilag
szervezett erőszakot felváltó anarchikus erőszaktól való rettegésben a
rációnak nyoma sem ismerhető fel többé, még az írást, az ész köszörűjét
is feledik. A félelem, nélkülözés, szenvedés irracionális rendszere, a
birodalom fonákja köszönt mindenkire.
A tűrhetetlennel szemben védekezni természetes, a védekezésnek számtalan
útja lehetséges, és amelyiken csak lehetett, a rettegők el is indultak.
Megbékélést a birodalmakkal és fonákjaikkal szemben egyedül ő kínált:
Krisztus emelkedett fel, az ő Misztikus teste, az Egyház.
Felemelkedés a tenyészetből és a társadalomból a Krisztianitásba
Volt - mégpedig pontos - neve, akárcsak a hinduknál a szamszára, Róma
romjainak, a birodalom fonákjának, az irracionális erőszak tenyésző
fordított birodalmának: Siralomvölgy. A földi pokol; mert a pokol és a
mennyország is itt van közöttünk, modern nyelvünkön is jól elbeszélhető.
A tenyészetből való menekülés egyik, ámde tévútja éppen ez: a
társadalom. A társadalom, ahol az irracionális erőszak - léten,
természeten, emberen - épít birodalmat, és ahol ezért a félelem az úr. A
félelem cinkosságot szül, a cinkosság szövetségeket, amelyekben az
érdekegybeesés fontolgatása tapasztja pillanatnyi érvénnyel egymáshoz a
cinkosokat, hogy társadalommá legyenek. Ha az érdek múlik, akár a
következő pillanatban is, enged a tapasz, hogy más cinkos csoportokat
simítson egybe alkalmilag, felelősség híján sorsára hagyva a
szövetségből kiesetteket, akiknek ettől fogva a pusztulással kell
farkasszemet nézniök.
Kétségtelen: bármely cinkos szövetség, felelősségtagadó csoport,
államilag kordában tartott társadalom túl van már a modern tudomány
által az egyednek tulajdonított létezési, a szociológia által egyén
felettinek nevezett szinten. (Lehetséges-e egyáltalán egyed ebben az
értelemben? Nem inkább a szeretetközösségeken élősködnek ők, míg vannak,
míg közösség híján, az elnyúló antagonizmusban egyáltalán élhetnek.) A
pillanatnyi összesimulások társadalma - amelynek folyománya a birodalom,
és viszont, ennek a társadalom csak kifejletlen előképe - azonban csak
egy, a tenyészet egyediségéből tovább induló pályák közül. A birodalom,
mert benne ember uralkodik, fájdalmakat tetézve, emberen, véges, és
végéhez érve, rettenetes kínok közepette kiindulópontjához, a tenyészet
egyén alattijához kénytelen újabb és újabb birodalmak felülkeredése után
vissza-vissza térni. A minden másik fölé erőszakolt birodalmi uralkodó
társadalom ugyanis nem végállomás, pusztán csak fordulópont, hogy
Rómához, vagy Berlinhez, Moszkvához hasonlóan - mint utóbbi romba
dőlését éljük-szenvedjük ma is - a tenyészetté omoljon újra le, az egyén
alattiság brutalitásába.
Az egyháztársadalom
Van azonban másik út is, például az Egyház rövidke, alig több mint fél
évezredes útja, amelynek során, hogy megnemesítse, magához emelte - és
emelkedett vele együtt - az embert, társadalmat, birodalmat:
"Az egyház azonos volt a szervezett társadalom egészével - ez az
alapvető sajátosság különíti el a középkort a történelem korábbi és
későbbi korszakaitól. Tágabb értelemben ez jellemzi az európai
történelmet is, a IV. századtól a XVIII-ig, Nagy Konstantintól
Voltaire-ig. Elméletben e korszakon végig csak a hithű és engedelmes
hívők élvezhettek teljes polgárjogot. Nyugat-Európában azonban ez csak a
VII. századtól kezdve vált gyakorlati realitássá; a XVII. századra
pedig a rendszert már annyi kivétel, ellentmondás lyuggatta szitává,
hogy még mint ideál is egyre kevésbé volt elfogadható. De a közbenső
századokban ritkák voltak a kivételek, és joggal lehetett feltételezni,
hogy egyre ritkábbak lesznek, sőt idővel el is tűnhetnek."
Az Egyház, míg a kamattal nem engedte
kebelébe a birodalmárokat: kalmárt, politikust, szenátust, zsoldost, a
tenyészetből és a társadalomból felemelkedett, s emelkedésének csak
gyengesége szabott határt. Emelkedhetett is, hiszen célját nem emberben,
még kevésbé tárgyakban vagy vagyonban találja, ezért emelkedése
határtalan, korláttalan, csak mértéke van: Krisztus. Ezért Egyház a
lakozás helye, ahol Föld és Ég összeér; ezért a szabadság, igazság,
szeretet folyton folyvást megtörténik: ezért Krisztianitás.
Siralomvölgy: az önmaga lehetőségeitől lemaradt, a természeti élet.
Krisztianitás: természetes - természeti - élet, Siralomvölgy felemelése a
megszentelése révén; a megszentelt és ezért önmaga fölé emelt
természetes élet a kegyelmi élet, az egyházi világközösség, a
Krisztianitás. Akit mai fogalmainkkal megközelíteni sem adatik meg, mert
Krisztianitás nem birodalom, nem társadalom, nem csoport, benne érdek
fel nem ütheti fejét, erőszak, ész és elegyük, a puha erőszak - idegen
tőle. Krisztianitás: és ha Krisztus, akkor Szeretet, Szeretet közössége:
"Pál második levele a korinthusiakhoz a Szentháromságban Isten ökonómiájának lépcsőit mutatja meg. »Az Úr Jézus Krisztus kegyelme, az Isten szeretete, és a Szent Szellem közössége legyen mindnyájatokkal!« (2Kor 13,13)... A szeretet, a kegyelem és a közösség egy jelenségnek három szakasza: a szeretet a forrás, a kegyelem a szeretet kifejeződése, és a közösség ennek a szeretetnek a kegyelemben való átörökítése."
A létfeledés: nyelvfeledés is. Ma a
szó: Szeretet a mai Siralomvölgy dzsungel-realitásaiból táplálkozóknak
leginkább csak röstellni való maradiság-bizonyíték. Szentimentális,
korszerűtlen érzelem, puszta felbukkanása is a jól bemért érdekviszonyok
közti lavírozásban az élhetetlenség csalhatatlan jele. Amely
előítéletet - van-e, ki csodálkozik rajta - a modernt legitimáló
tudomány is - tisztelet a kivételes szerzőknek - már puszta
felosztásával megerősít: Szeretet, ha rabságából villanásnyira fényre is
engedik, az érzelmek tudományának, a pszichológiának szűkre méretezett
börtönudvarán araszolgathat csupán. Ereje hallatlan sűrűségét mutatja,
hogy bármily villanásnyi is kiszabadulása, börtönét, az érzelmet is
valóságában mutatja meg, annak, ami: létviszonynak.
A szeretet
Mert Szeretet mindenekelőtt és mindeneket megalapozóan: érzelem.
Érzelem, megalapozó, hiszen tudjuk, mielőtt a kíméletlen despota, az ész
színre léphetne, ösvényt neki az érzelem tapos. Ha mellékutat, vagy
tévutat céloz az az ösvény, akkor az ész is csak tévelyeghet. Ám ezen
uralkodhatnék despota árnyékában érzelmekről csak lekicsinylőn
beszélhetünk. Még a tudomány is alig másként, mint a slágertudákosság:
Jön, s mert jön, tehetetlenek vagyunk vele szemben, s mert tehetetlenek
vagyunk, hát nem tehetünk vele szemben semmit: leteper mindőnket, majd,
amint jött - tovaillan. Csak űrt, keserédes vágyakozást és várakozást
hagy maga után: vajha jőne mihamarabb a következő.
Érzelem azonban, e szenvedélynek is sekélyke szalmalánggal szemben,
amelyre slágerek, sztárok, filmrománcok és drámák próbálnak rászoktatni,
gyarapodó sikerekkel minket, érzelem azonban nem adja ilyen könnyen
magát. Mert az érzelem: munka, mi több, alkotás,
ha merjük a munkát és az alkotást egyáltalán komolyan elgondolni.
Amilyen komolysággal vagyunk hajlandók e munkavégzésre, olyan szinten
válunk képessé az ész működtetésére is: a megszenvedett érzelmi szint
energiája mozgatja és határozza meg irányát és mélységét az ész
működésének. Mint Erich Fromm, egyike a keveseknek, kik pszichológusként
a Szeretet megértésén komolyan fáradoztak, mondja: a szeretet
létkérdés, a szeretetmunka nem lenge hajladozás, a szeretetmunka a
létviszonyok alakítása. Létkérdés, mert szeretni csak az emberlét
teljességével lehetséges, és mert szeretet híján az élet is védtelenné
válik, s elmúlik. Ezért szeretet-munka csak az, mi Istennek tetsző, s mi
istennek tetszőt alkot.
A szeretet - és minden komoly érzelmi - munka: kötődés is, kapcsolat, viszony:
a létmélyhez, a középkor nyelvén kötődés Istenhez. Olyan sajátos
kötelék, amelyben a kötelék jellegét is a Szeretet adja meg. A
szeretetkötelék ezért kölcsönösség, s mert kölcsönösség, a ma embere, de
még szociológusa számára is felfoghatatlan kötelék; olyan, amelyben a
másik - a felebarát - biztonsága és biztosítása is benne foglaltatik.
Szeretetkötelék: a kölcsönös biztosítás és biztonság köteléke, melynek a
ma szörnyű találmányai, a biztosítási vállalkozások még halvány
árnyékát sem képezhetik. Nem, mert a biztosítás és a biztonság a
szeretetkötelék révén nem a fizetőképességekkel rendelkezőkre terjed ki,
és nem is csak fizetőképességük határáig, hanem a lét teljességét
foglalja magába, minden léttartományban, minden létviszonyban
biztonságot nyújt, mégpedig kölcsönösen, a szeretetközösség tagjainak.
Mindenkinek, kivétel nélkül, aki nem helyezte magát kívül a
Krisztianitás világán.
A kötelékek, viszonyok, ha tartósak és megszilárdulnak, intézményekké lesznek. Szeretet ezért nem csak érzelem, nem csak munka, s nem is csak kötelék, de intézmény is. Hogy hogyan és mely intézmények, nézzük később meg, a következő részben, mikor a Krisztianitás belső, a szeretettartományok szerinti tagolódását vesszük sorra.
Mielőtt ezt tehetnénk, vegyük észre: szeretetmunka, szeretetkötelék,
szeretetintézmények - a hozzájuk tartozó szerepekkel, értékekkel és
normákkal, magatartási szabályokkal - csak úgy keletkezhetnek és csak
akkor maradhatnak fenn, ha az érzelem és kivált Szeretet tudás
is. A tudásnak különös tartománya: nem hétköznapi és nem is ünnepi; nem
doxikus és nem is ortodoxikus; nem technikailag érvényesíthető, nem
esztétikai, nem is egyszerűen vett morális, de nem is tudományos, és nem
tárgyi, vagy emberre vonatkozó tudás.
Szeretet, meglehet, a kezdetek
kezdetén ösztönös is lehet, ahogyan azt kedvelik beállítani, ámde
mindenki mástól megkövetelt bizonyítékok nélkül. Érdek nélkül - azaz ész
nélkül - szeretni, azonban nem a szeretet ösztönösségét, hanem az
érdeknél és reprezentációjánál, az észnél nemesebbet fed fel. Mert
hiszen legelőször is, még a szeretet előtt, szeretetre képessé válni
kell, a szeretetképességet önmagunkban létesíteni, ez pedig tudást
követel meg, és nem is akármilyen tudást. Szeretet megértéséhez,
létesítéséhez és működtetéséhez természetes és magától értetődő, bár ma
különleges tudásra van szükség: az egyetemlegesség és kölcsönösség
tudására: léttudásra, szakrális tudásra. Ennélfogva a Szeretet szakrális
tudás is. Mint Aquino híres, hittel élő Tamása mondja, az egy-ségbe, az
Egy-hez, Istenhez emelkedés, a vele való egy-ségbe lépéshez szükséges
tudás.
Végül, mert a szeretet erőt alkalmazó, fáradozó tevékenység, a szeretett ápolása és gondozása, ezért a szeretet: kultúra.
Csak a szeretet kultúra. Önzés, haszonlesés, érdekbeszámítás,
kompenzálás, erőszak kultúrát nem, legfeljebb civilizációt építhet fel.
Civilizáció azonban emberies emberek számára lakhatatlan, élhetetlen,
mert nem a lakozás helye, ahol Föld és Ég össze-, egységbe ér. Mindezért
Szeretet, bárha munka, szerep, kötelezettség és felelősség, mégis
könnyű, áttetszőn világos, kimeríthetetlenül osztható,
áthagyományozható, szabad, kultúra, és mindezek együtteseként: a
Szeretet emel, felfelé, véghetetlen.
Szeretetstruktúrák
Egy: Isten. Egy-ség: isteni természetnek való megfelelés.
Isteni természetnek való megfelelés: kegyelem. Kegyelem: a szeretet
képessége. Szeretet3 a Krisztianitásban is az isteni, a legfőbb, a mindent egy-be foglaló. És ha egy-befoglaló, akkor az egyetlen szóval kifejezhető, törvény iránti odaadó elkötelezettséget jelenti.
Későbbi korokban, mikorra Szer tudása, a lét egyetemessége feledésbe
merült, a léttel még kapcsolatot tartó kegyelmi élet egyetemesség-feledt
nyelvén különböző tartományait különböző szavakkal kellett megnevezni. E
külön megnevezések mára mégis különleges esélyt biztosítanak annak
megmutatására, hogy a Szeretet egyetemes, bárha különböző tartományokban
különböző módon mutatkozik meg. Analitikus nyelveken, miként a régiség
görögje is volt, Szer-etet, vagy másként Krisztianitás tartományai is
különböző neveken lépnek elénk: a természetes élet megszentelése: Erosz;
a természeti élet fölé emelt, a kegyelmi élet tartományai: areté és fília, s a kegyelmi fölé emelt, a kegyelmi életet megszentelő dicső élet, az agapé világa.
Erosz: a sűrű vérségi hálózatok egy-sége
Ma, Róma borzasztó hagyatéka, a szexus és kiteljesedett képviselője, a
gusztustalan queer korában, a testi szerelem elveszítette minden isteni
kapcsolatát, Erósz számára már halott, vagy ha mégsem, puszta technika,
és technikai játék. Ha játék, még mutathat némi emberit, ha ez az emberi
az emberalattiból is veszi az embert idéző voltát: az érzékek elitjének
kiváltsága. A tömegnek még ez sem jut, a tömeg, csak a "Jössz?
Rábeszéltél" diszkó-ösztönkiéléssel kell, hogy beérje. Akár queer
azonban, akár ösztönkiélés, mindenképpen még nemi tekintetben is
válogatás nélküli, feszültségenyhítésre használt eszköz csak a másik - s
kérdés, hogy mondhatjuk-e - ember. Nem kölcsönösen, mert
emberhasználatban kölcsönösségről szó sem lehet, pusztán elvonatkoztató -
az embervolttól és emberléttől elvonatkoztató - "egyformán".
Szeretet az ember véghetetlen önmaga fölé emelését éppen a különböző
nemek testi egybekapcsolódásával kezdi, az ösztönök kikerülhetetlen
egymásra hatásával. Szeretet akkor kezdi működését, amikor kiszabadítja a
testet az ösztönök fogságából, és ezzel a másik embert az ösztönkiélés
tárgyának méltatlan pozíciójából, s a szerelembe emeli fel. A
szerelembe, mely a különböző nemek egységbe és ezzel az ösztönök fölé
emelését létesíti. Szerelembe, ahol a test egyesül a lélekkel,
értelemmel és szellemmel, s a tőlük kapott nemességgel válhat a másik
nemmel való egy-esülésre alkalmassá. Mert Szeretetnek ez a legnagyobb
varázsa: az egyre magasabb, a léthez, istenhez egyre közelibb egy-ségbe
és egységekbe való közös emelkedés munkájára való képesítés.
A szerelem ezért, ha Szerelem, a görög Erosz, s nem a Rómától ránk
hagyott szexus csupán, akkor sosem érhet véget, mert: véghetetlen munka
önmagunkon, hogy alkalmasakká váljunk, és egymáson, hogy egy-ségbe, mind
magasabb - vagy a lét nyelvén: minél mélyebben lévő - lét-harmóniába
emelkedhessünk. Hogy a kegyelem jóvoltából a szeretet törvényét
véghetetlen létesítésben élhessük, nemünk világában is.
Ami másként azt is jelenti, hogy a szerelem nem lengén hajladozó
esetlegesség és kiszolgáltatottság, hanem munka, méghozzá egy-üttes -
Istenre tekintő - munka egy-máson, az isten képére teremtetteken, hogy a
különállókból valami más, felettük álló egy-ség létesülhessen: egy a
szentségek közül, a házasság szentsége.
Areté: a sűrű nem-vérségi hálózatok és karrierpályák egy-sége
Szeretet első tartományának jellegzetes munkája, a nemek közti, a testi
szeretetmunka a házasságban és a családban nyeri el elsődleges,
szentséggé emelkedett intézményi alakját, hogy aztán származtatott
struktúráiban a szentség újabb alakjait vegye fel, és rokonsággá,
nemzetséggé, törzzsé szélesedjen. Szeretet, a benne munkáló egység
azonban gyenge és esendő lenne, nagyon is véges, ha csupán Erósz
istenének világát lenne képes létesíteni, a test természeti életét a
kegyelmi életbe felemelni. Ekkor ugyanis a kegyelmi élet még nem érne el
önmagához, oda, ahol már nem a természeti élet megszentelése létesíti
szeretetstruktúráit, hanem a természeti élettel már csak kapcsolatot
tartó, vagy attól már el is szakadt élet struktúráit teremti meg: a
tiszta kegyelmi életet. Ami már nem a test, hanem a lélek
szeretetmunkájának alkotása.
Sokszor antropológusoknál is előfordul, szociológus pedig alig akad más,
mint aki a közösségeket, például a falu közösségét, ne a természeti
élet vad, kiszámíthatatlan és primitív tobzódásaként írná le, ahol a
neki kedves társadalmi kötelékeknek nyomát sem lelni. Holott a közösség
rendkívül gazdag szövésű szeretetkötelék-hálózatok egy-sége, a kegyelmi
élet szeretetben való otthonosságának helye. Mert a kegyelmi élet és a
kegyelmi közösség másodszor ott kezdődik, ahol a nem-vérségi
szeretetkötelékeknek is nyílik tér. A vér rokonsággá kapcsol, a
korlátozott vérség klikkeket alapít, a szeretettelen, érdekelvű
nem-vérségi kötelékből csak társadalom lesz, közösségre szabadság ott
nyílik, ahol Szeretet nemcsak a természeti életből emelve a nemek között, hanem azok fölött, létesít szeretetköteléket.
Ott, ahol a természeti életnek már nincs szava, ami csak a kegyelmi
élet tartományának része, ami a Krisztianitásban, és nem a természeti
életben születik, s ezért megszentelésére sincsen szüksége, mert
kialakulása magának a szent-ségnek a lét-esülése.
Areté az a szentség, amely nem csak a vér és nem szerint összetartozókat
és egymást kiegészítőket fűzi egy-ségbe, és teszi ezáltal köteléküket
is Istenhez hasonlatossá, a kegyelmi élet, Krisztianitás részévé. Az
általa nyitott kapun nemcsak a házasfelek és a vérrokonok, de mindenki
beléphet, és immár közösséggé emelkedhet: mindenkit képes az egy-ségbe bevonni,
Isten természetét Szeretet mindenkivel képes megosztani, s mindenkit
képes, egyéni, vagy rokoni voltától függetlenül az egy-ségre lépéshez
segíteni, a szeretetkötelékbe emelkedni. A közösség: a rokonság fölött
létesített, bonyolult szövésű, sokfelé ágazó és önmaga fölé végtelenül
emelkedni képes szeretetstruktúra.
Vass Csaba
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!