Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Szakrális nemzet
Modern történetírók, politikai irányultságtól függetlenül, szívesen
beszélnek úgy a Krisztianság koráról, hogy abban nemzetnek nem volt
helye, hogy a nemzet a polgár találmánya. Kétségtelen persze, hogy a
polgár felhasználta a nemzetet, míg céljainak, főként a keresztény
egyházi és földi világközösségekkel szemben vívott harcának megfelelt,
hogy azokat legyőzvén saját világbirodalmát építse a globalizáció
alakjában, amelyben aztán a maga formálta nemzetbirodalmakat
megsemmisítse. A nemzet ennek ellenére nem a polgár találmánya,
különösen nem valami illékony formáció, amely alig két évszázados
történetével, a történelem egyik legkevésbé szilárd alakzataként
vonuljon a leszerepelt intézmények Pantheonjába. Nemzet a polgár előtt
is volt, mi több, a nemzetet a polgár előtt találták fel.
A vér kötelékeként számon tartott szervezet, a gens is "nemzet" volt
már, de még a természeti élet nagyszervezete. A kegyelmi élet
nagyszervezeteként azonban a gens már nem szerepelhetett; helyét a náció
- natio - vette át. A náció az a szerveződés, amely maga már a kegyelem
által létesül, hiszen a hűbéri kötelékekbe szervezett tartományokat az
Isten kegyelméből uralkodó - értsd: népéről gondoskodó, az isteni terven
keresztülvezető - király fogta egy-ségbe, adott számára kegyelmi
természetet.
A szakrális nemzet, ahogyan a falu, vagy az uradalom, ezek egy-sége, a hűbéri kötelék is, vérségi és közösségi hálózatok és oda felvezető karrierpályák sűrű szövedékét építette ki, hogy abban a szeretet rendeltetésszerűen gondoskodhasson, kísérletet tett, hogy ezeket a maga magasabb szintjén megalkossa. Areté, Szeretet második alakja, hatalmas erővel rendelkezik. Oly hatalmassal, hogy az embert a természeti életből a kegyelmi életbe, a tenyészetből, társadalomból, birodalomból a Krisztianitásba emelje. Időre van azonban szüksége neki is, míg erejét kifejtheti, és megszilárdíthatja az egyre feljebb emelő tiszta kegyelmi intézményeket, hálózatokat, a hozzájuk felvezető pályákat.
A leomlott
erőszakos ráció magához téréséig, mikor a városgazdaságok és
városállamok már kikezdhették és egymás ellen vezényelhették
tartományait, csak a hűbéri kötelék kölcsönös szolgálatáig nyílott
lehetősége a sűrű szövésű szeretethálózatok megszövésére. Innét felfelé,
a nemzet megszentelésére és a szeretetbe bevonására, már sokkal
kevesebb ideje maradt. Inkább csak, mai szóhasználattal "politikai"
tartóállványainak megácsolásában segédkezhetett fölsőbb testvérének,
Fíliának. A szakrális nemzet azonban, bár kísérletet tett, hogy
ugyanolyan sűrű szövésű hálózatokkal és hozzá felvezető pályákkal töltse
ki a maga helyét a kegyelmi közösségben, nem kapott elég időt arra,
hogy művét véghez vigye. És ebben fölsőbb hálózata, a világközösség is
mulasztott.
A szakrális nemzet - mert minden király, a maga helyén, Isten
kegyelméből uralkodhatott, s ezáltal mind ugyanannak a kegyelmi életnek
volt részese - nem a mai, másokat, az idegeneket kirekesztő és alávető
politikai határokkal választotta el nemzetét a többiétől, hanem azt
nyitva tartotta minden keresztény, a kegyelmi életben otthonra talált
személy számára. Nyitva tartotta, ami azt jelentette, hogy szabadon
mehetett mindenki más királyságokba is. Ami tilos volt: az erőszakkal
való elrablása személyeknek, falvaknak, uradalmaknak, tartományoknak.
Tilos pedig azért volt, mert az visszaesést bizonyított, a kegyelmi
életből a természeti életbe, a szabadság világából az erőszak
kényszerbirodalmába. Ennek, a kegyelmi élet és közössége, a
Krisztianitás határainak, de nem akármilyen, hanem léthatárainak - s az
isteni kegyelem által kijelölt királyság határainak - az átlépése volt
az, amit szent harccal meg kellett akadályozni. Míg a kereskedővárosok
urai egymás ellen nem parancsolták a tartományi vezetőket, fejedelmeket,
tartományi grófokat, hercegeket, addig háború köztük más okból aligha
is volt.
Fília világa: a kozmikus egység
"A középkor egyik legnagyobb vívmánya annak a gondolatnak a részletes
kidolgozása, hogy az egyetemes emberi társadalom szerves része az Isten
által elrendelt világegyetemnek, az időben és az örökkévalóságban, a
természetben és a természetfölöttiben, a gyakorlati politikában és a
szellemiség világában. Szinte minden fontos dolog, amit a középkorban
írtak, mindaddig, amíg a rendszer a XIV. században töredezni nem
kezdett, bizonyos fokig e kozmikus háttér tudatában íródott...
nagyszabású próbálkozás, hogy felvázolja az egész kozmoszt, és benne az
ember helyét, és hogy ennek az ábrázolásnak a figyelembe vételével
szabályozza az emberi élet részleteit..."
(Southern, R. W. id. mű 22-23. o.)
Fília, a harmadik Szeretet-fivér, már
nem elégedett meg azzal, hogy a természeti életet megszentelje, azzal
sem, hogy a tisztán kegyelmi élet szeretetstruktúráit és
életcél-szervező felhajtóit gyűjtse és tartsa egybe, Fília volt az a
fivérek közül, aki a legnagyobbra látott, egészen addig, hogy teljesen
kitöltse a kegyelmi élet határait, és ezért a kozmikus egy-ség
folytathatóságán dolgozott. Fília már nem elégedett meg azzal, hogy
házasságot, családot, falut, nemzetet alkosson meg, azzal sem, hogy az
emberi világot építse fel, Fília már ezek fölé kívánt emelkedni, s a
világ teljességét, a kozmikus egészt - hiszen krisztus misztikus teste
éppen ez a kozmikus egész - kívánta az Isteni elrendelés szerinti
harmóniába rendezni, s az embert és közösségeit e harmóniába
beilleszteni.
Ugyan már nem tekintett mindent hierofánikusnak, nem állította már, mint
eggyel ősibb szeretet-elődje, hogy Isten mindenben benne van -
megelégedett Areté művével, mellyel Istent az emberbe helyezte -, már
csak azt hirdetette, hogy a világegyetemet Isten csak teremtette és
elrendelte, de nem lakozik minden kis részecskéjében. Ám megtartotta azt
a hitét, hogy a kozmoszban Isten rendje található, amit az ördög a
részletekben eltéríthet, de a rendet meg nem hamisíthatja. És
megtartotta azt is, hogy az embernek minden cselekedetét ennek a
kozmosznak, a benne munkáló isteni harmóniának a figyelembe vételével
kell véghez vinnie, hogy az ember minden cselekedetével ezt az isteni
harmóniát kell, hogy szolgálja, s ha lehet és képességet kapott hozzá,
akkor ki-ki a maga helyén azon dolgozzon, hogy e kozmikus isteni rendet
és harmóniát egyre inkább elmélyítse: egyre közelebb vigye Istenhez.
Fília a szeretetet már a világegyetemre, a kozmoszra is kiterjesztette, s
az ember minden cselekedetét azon mérte, hogy e kozmikus szeretethez, a
világegyetem egybe gyűjtéséhez, egyben tartásához hozzájárul-e, és
magasabb, Istenhez közelebb álló egy-ségbe emeli-e, avagy rombolja azt.
Fília a kozmikus egy-ségbe emelést vezette és ellenőrizte. Az istenülés
útján járva Fília a közösség olyan magas szintjére emelte az embert,
amelyet tovább emelni már nem lehetett: alapította és ellenőrizte a
világ-egy-etem, az Isteni rendbe szervezett világ harmóniáját. Ezért a
harmadik szeretetfivér, Fília létesíti a magasabb
szeretet-intézményeket, sokszínű pályákon felvezeti hozzájuk a könnyen
eltévelyedőket, és ellenőrzi, hogy le ne térjenek a helyes útról. Fília a
magasabb intézményekben és ellenőrzésükben mutatja meg magát.
E magasabb intézmények már nem az egyes személy, nem is a házasság, család, szomszédság, falu, város, nemzet, de nem is pusztán a világközösség, hanem a kozmikus egész harmóniájának a megvalósításán munkálkodnak, ezért ezek a szó eredeti értelmében: az önkormányzatok. Az önkormányzat, ha nem rontják meg pártok, és nem válik a pártparlamentek decentrumává, mint manapság, akkor feladatuknak azt tekintik, hogy a világközösség és annak minden alkotója, a személyiségig bezárólag, egy-ségbe illeszkedjen a kozmikus egésszel, Krisztus misztikus testének a szakrális anyagban, a matériában a végső határig való kiterjeszkedésében. Ezt tette a régi görögségben a politeia, a szakrális-politikai intézmény - s nem a polisz, ami már a stoffbéli emberi-politikai, ezért a hanyatlás intézménye. De így rendezkedett be minden közösség a kereszténységben, és mint a korán elhalt Imreh István megmutatta, az önkormányzó székely és magyar falvak is.
A kegyelemteli szeretet megtestesülése: az agapé
Történelmi bizonyosság: a szeretet eme fajtái, vagy közülük valamely
intézmény, a kereszténységet megelőző korokban már készen állott. Az
azonban, amitől a kereszténység mindnél - ahol nem a szeretet szervezte,
hanem a félelem dirigálta az istenek és az ember viszonyát - több, az
éppen az "agapé", az istenszeretet, amely - talán hangsúlyozni sem kell -
nem önmagában áll, hanem visszahatásában mindent megemel és nemessé
tesz. Ez az istenszeretet - nem is lehetne az, ami, ha nem így lenne -
egyszerre és együtt Isten szeretete minden teremtménye és mindenekelőtt
az ember iránt; és viszonozva: az ember végtelen szeretete Isten iránt.
Az, ami az embert Istennel emeli egy-ségbe, és ami által társává
szegődhet a teremtésben. A keresztény Isten előtt itt, Európában az
isten, vagy az istenek rettenetesek, félelmetesek, bosszúállók voltak,
akiktől az embernek rettegnie kellett, és áldozatokkal engesztelni,
megvesztegetni, hogy jóindulatukat valamely cél érdekében megnyerje.
Krisztus és az Atya - Máriával, az istenszülővel együtt - a félelmet
szeretetté változtatta; és csak a legnyomorúságosabb időkben fedte el
Agapét a hódítók betoldotta istenfélelem. Aki szeret, azt nem kell
félelemmel kergetni a jóra. Aki fél, ha jót tesz, sem ér semmit, mert az
puszta számítás és vesztegetés Krisztus előtt. Agapé a kegyelemteli
szeretet, aki mindeneket önmaga fölé, az Atyához, Krisztus misztikus
testébe fogad: az Egyház. Amit csak - ha méltóságát a csábításoknak adja
- a hierarchia veszíthet el. És ekkor a császárság is, Róma örököse -
mert a partikuláris és integrálatlan szeretet alapjáról támad - vesztes
marad.
Agapé emel mindeneket Krisztus misztikus testébe; az istenszeretet,
ahogyan Isten szereti az embert, és - ha igen - ahogyan ember szereti
Krisztust. Azért, mert egyedül ez a szeretet egyetemes. És mert
egyetemes, keze alatt a római natúra szakrális "matériává" nemesedik,
fűszisszé, a görögök régi szavával. A hús racionálisan elszigetelt
érdekpontjaiból, a társadalomból is Agapé alkot szeretetközösséget,
kommúniót. Agapé emeli az önző és csőlátó rációt erkölccsé, a kirekesztő
államból Agapé formál Egyházat, amelyen kívül nincs - mert nem
szakrális és nem istennek tetsző, nem képmására formált - élet.
Agapé világában, az egyházban, Krisztus misztikus testében az
ördög csábításának: sem gazdagságnak, sem hatalomnak nincs és nem is
lehet szerepe. És mert nem lehet, nem is értik a vagyonért és hatalomért
vergődő érdekbirodalmával azonosultak, hogy hogyan és miért úgy
tagolódik az Egyház, Krisztus misztikus teste. Mert e szakrális test nem egynemű, hanem a szakralitás szintjei szerint rétegezett.
De nem úgy, mint a jövedelem, csak a számokban, hanem mint a torta,
melynek minden lapja a teljességet fogja át, és rétegei együtt adják a
teljességet. Amelynek legalján a "befogadott", a kereszteléssel csak
éppen a kapukig beavatott várakozik, hogy a szentségeken keresztül, a
beavatási pályák jól felépített és jótékonyan ellenőrzött útjain,
rétegről rétegre emelkedhessen fel a magasabb szakralitásokhoz:
A
Krisztianitáson keresztül az öröklétbe. És az egyház: pápa, bíboros,
érsek, püspök, pap és szerzetes, valamint, mert univerzális, a laikusok -
ahol a szakralitás tagolódása, a méltóság, azaz a szentség fokozatai
szerint tagolódik a közösség. Mert a méltóság, a teremtettség
spiritualitása révén megillet mindenkit, és mert ezért a méltóság:
Krisztus misztikus testének részeként lenni, és szakralitásának minél
magasabb szintjén, annál magasabb méltóságban lenni. Amely méltóság és
annak magassága - míg a kereszténység hatalmi eszközzé nem lett, arra
méltatlanok kezén - éppen szakrális teljesítményekkel, mint a püspökké
választás is, volt elérhető. Azaz a klasszikus keresztény közösség,
híven ahhoz, hogy Krisztus misztikus testének része, szakrális meritokratikus elven tagolódott, és tagozódása szakrális meritokráciát adott a világnak.
Krisztus misztikus testében, Agapé világában, méltóságban lenni az embert is magával ragadja, szabaddá és személyiséggé teszi. Az embert a szexus rabságában gyönyörödő naturális húsból boldogságos testté, Krisztus misztikus testének részévé teszi a hominizációban. A széttagoló, szembefordító, iriggyé tévő, gyűlölködő érdekek szervezete, a társadalom Agapé kebelén változhat szocializációból a kölcsönös szolgálatok rendjévé, közösséggé. A humanizáció erkölcse Agapé ernyője alatt bomlik ki a pályatévesztett racionalizációból. És a spiritualizáció helyezi el az embert a misztikus testben, és teszi magát is szakrálissá. Agapé - Szófia - Logosz és Nusz "egy"-sége által vezetett világában az ember kiteljesedik: a spiritualitás, mert univerzális, képes a testet, a közösségiséget, az erkölcsöt önmagához, s ott egységbe szervezni: személyiséggé lenni.
A személyiség, szemben a
liberális mítoszokkal, csakis a teljesség, a spiritualitás révén
alkotható meg; a liberális "egyéniség" emberi katasztrófa. Ahogyan Egon
Friedell mondja: "Mert a természetben és a történelemben mindig és mindenért meg kell fizetni. Létrejön - az újkorban - az egyéniség, és eltűnik a személyiség."
És vele tűnik a szabadság is, mely nem önkény, nem függetlenség, vagy
korlátozhatatlanság, hanem a képesség a létharmónia elmélyítésének, a
szeretetevolúciónak a pályáján való megmaradásra. Amikortól fogva azért
szabad az ember, mert Krisztus misztikus testének spirituális részeként
"akarata" már nincs megfertőzve a "kísértések" - hús, vagyon, hatalom -
által.
Gazdálkodás szakrális módon
A társadalomgazdaságtan, mivel egy adott létminőségű társadalmi valóság
felépítéséhez és újratermeléséhez-működtetéséhez szükséges források
megalkotásával és elosztásának kérdéseivel foglalkozik, szemben a modern
társadalomszervezet egyik fő legitimációs ideológiájával, az
ökonómiával, képes a gyanú hermeneutikájától szabadon tekinteni elmúlt,
jelen és jövendő korok gazdaságaira. Szükséges is az emberi megismerő
képesség e szabadsága, mert nélküle érthetetlen például a talán
legnagyobb belga történész, Henri Pirenne megjegyzése arról, hogy a
püspöki városokban, a 11. századig a pénz valóban csak gazdasági
jelenség volt, nem pedig nemlegitim hatalmi eszköz.
A püspök: a szakrális gazdálkodás vezetője
A püspök gazdálkodása, illetve a reá bízott szakrális tartományi
gazdálkodás, melynek fő irányítója volt, mindjárt érthetővé válik, ha
meggondoljuk, hogy mivel, mi célból, és kik gazdálkodtak a keresztény
szakrális valóságban.
Krisztus misztikus teste távolról sem az az üres tartály volt, amivé
babonás hitű stoffisták, az univerzalitás nélküli anyag bigott hívői, a
torz ráció uralma által paralizált képzeletükkel kívánták tenni.
Krisztus misztikus teste, annak emberi része, gazdagon tagolt,
intézményekkel, és oda vezető, jól ellenőrzött pályákkal népes szervezet
volt, amelynek végtelen szintjeire, szentséggé emelkedett szervezeteibe
az ezen szentségekbe való beavatással lehetett eljutni.
A keresztény
ember élete céljaként e szépen megépített szakrális szervezet
szentségének növelését, Istenhez való közelítését kapta meg. Ha tetszik,
modernül szólva: e szakrális valóság építéséhez és továbbépítéséhez
szükséges karakterek, intézmények és források felkutatását és
szolgálatba állítását, a szakrális közösségi valóság magasabb szinten
való újratermelését. Ebből a nézőpontból szó szerint
társadalom-gazdasági célt kapott az élete. Elérésében a püspöke
szolgálta, aki e szent cél megvalósulásának spirituális segítését,
szervezését és irányítását végezte, ha hivatásának élt, és nem engedett a
kísértéseknek.
Mindenekelőtt azt a teremtésben segítő szervezetet, ma úgy mondanák:
munkaszervezetet, termelési szervezetet kellett felépítenie, amely
Krisztus misztikus teste emberi részeinek ápolásáról - minthogy ebben a
világban gazdálkodni azt jelenti: ápolni -, a közösségnek és a
személyiségnek a magasabb szakrális szinten való "újrateremtéséről" volt
hivatott gondoskodni: az eklézsiát, a plébániák összefüggő hálózatát.
Részvétel a teremtésben: ápolás és gondozás
A létfeledtség modern birodalmában a gazdálkodás az üzleti költségek
minimalizálását - ami többnyire a humángazdasági és a
társadalmi-társadalomgazdasági költségeknek a polgárokra való áthárítása
- és a profit maximalizálását jelenti. A kereszténységben a gazdálkodás
célja, amint az a fentiekből kiolvasható, nem a profitmaximalizálás,
hanem a "szakrális többlet" megteremtése, a részvétel a teremtésben. A
teremtésben részt venni azt jelenti: embert, közösségét és a természet
reá bízott részét Istenhez közelebb vinni, növelni benne Krisztust, és e
szakrális vagyon növelésével gazdagítani Krisztus misztikus testét.
Krisztus misztikus testének gazdagítása az ember, a közössége és a
természet, a szakrális matéria gondozását jelentette. Aki gondoz, az
megalkotja a szakrális létminőséget, és növeli annak mennyiségét, a
szakrális vagyont - ami a racionális kalkuláció számára annak
számosságba süllyedése miatt értelmezhetetlen művelet. Krisztus
misztikus testében az ápolás, a már elért szint megtartása a másik
gazdálkodó tett: először elérni a szakralitás szintjét, másodszor
emberben, közösségben, de még a matériában is megtartani Krisztus
jelenlétének "mennyiségét". A teremtés éppen Krisztus misztikus testének
megalkotása, e misztikus test minden elemének Krisztussal való
betöltése, teljessé tétele. A részvétel a teremtésben az ördög
birodalmából kiszabadításban való részvétel, Krisztus jelenlétének
növelése emberben, közösségében és a matériában, az ember és közössége
eszközeivel. Gondozás és ápolás a szakrális vagyonnal való gazdálkodás: a
források és erők olyan csoportosítása, amikor a szakrális vagyon -
Krisztus jelenléte emberben, közösségben, matériában - növekszik. Nem
aszkézis, de nem is hedonizmus: a mérték maga. Krisztust emberben,
közösségben, matériában úgy növelni, hogy közben az ember, a közösség, a
matéria tönkremegy - nem elfogy, mert az csak számossági, és nem
mennyiségi csökkenés - lehetetlen. De az sem jó gazdálkodás a szakrális
erőkkel és forrásokkal, ha csak a natúra, a hús, a vagyon és a hatalom
növekszik. Az éppen fordítva: a szakrális vagyonnak, Krisztus
"arányának" a csökkenését jelenti, azt, hogy az ördög elszívja,
kiszorítja a szakrálist, és helyén felnöveli önmagát. Gondozás és
ápolás: a szakrális vagyon növelése, és csökkenésének megakadályozása.
Szeretetlogika
Ápolni és gondozni nem lehet a racionális kalkuláció felhasználásával.
Aki gondoz és ápol, nem az üzleti költséget méricskéli, hanem az
egy-ségbe illeszt, Krisztus misztikus testében magasabbra, ezáltal a
mélyebb létbe helyez. De nemcsak helyezést jelent, a jó helyre, hanem
ott harmóniájának újraalkotását is, a mennyiségi viszonyok elrendezését.
Éppen, mert a harmóniát is jelenti, ezért lehetetlen, hogy éhezzen,
vagy túlegyen, nélkülözzön, vagy dőzsöljön. A szeretetlogika a szakrális
arányok és a létmérték alkalmazása.
A racionális kalkuláció szerint a gyermek "veszteséges portfolió," a
szeretetlogika szerint a leggazdaságosabb vállalás: a teremtésben való
részvétel, és nem a nemzeti, az üzleti költségekhez viszonyított
jövedelem, hanem Krisztus misztikus testének növelése. A
társadalomgazdasági "többlet" megteremtésének szabályozása. A
szeretetevolúció törvényéhez való alkalmazkodás: az bír
"szeretetevolúciós" előnnyel, aki Krisztus misztikus testének
növelésében képes részes lenni, s az evolúciós kudarcot e
társadalomgazdasági értelemben vett, azaz szakrális vagyon csökkentése,
Krisztus misztikus testének lefogyasztása jelenti.
Energeia, szereteterő
A profit megtermeléséhez a stoff alakítgatásához szükséges "munkaerőre"
van szükség, a keresztény szakrális gazdaságban azonban ez a fajta munka
mit sem ér. Csak a szeretetmunka és az abban hatékony szereteterő képes
a legparányibb mértékben is megmozdítani Krisztus misztikus testét, s a
benne felhalmozott szakrális vagyont alakítani. És csak a szereteterő,
az energeia képes kiszabadítani az ördögi racionális kalkulációnak
engedelmeskedő munka birodalmából a natúrát, a stoffot, egyedet,
társadalmat, és felemelni a szakrális valóságba.
A szakrális többlet: az üdvjószág
Amit "termelnek" a szakrális gazdaságban: az üdvjószág. Némely
szociológusok csúfondáros szándékkal beszélnek üdvjószágokról, s azon a
tömjént és más templomi eszközt vagy szert értenek, esetleg szentek
csontjait, más efféle ereklyéket. Miközben mindezek jelentőségét nem
szándékozunk kisebbíteni, jelezzük: minden, amit a natúrából Krisztus
misztikus testébe felemel az ember a szakrális erőkkel, az üdvjószággá
válik. Részint azért, mert kiszabadul az ördög birodalmából, és maga is
szakrálissá válik. Másrészt éppen ezért, mert az ember kiszabadítja és
megszenteli; ezért a cselekedetéért jutalmul Krisztus növekedését kapja.
Mi más lenne az üdvjószág, mint ami az embert Isten országához közelebb
viszi. Az üdvjószágban ezért összekapcsolódik tárgy, ember és Isten, s
együtt a szakrális többletet érik el. Az emberben növekszik Krisztus,
ezért közelebb kerül Istenhez. A közösségben növekszik a szeretet, ezért
krisztusibb lesz. A természetben Krisztus növekedése - az energeia és
tevékenysége, az ergomai révén - a stoffot matériává avatja. E szakrális
többletek révén mindösszesen Krisztus misztikus teste nő. Ez az
egyetlen útja annak, hogy minden bővüljön, mindenekelőtt az élet - ne
csak a profit -, és ezért van, hogy szakrális kontroll alatt működik a
gazdaság.
A keresztény humángazdaság
Miután láttuk, hogy mások, mással és más célból gazdálkodnak a
keresztény gazdaságban, azt is megláthatjuk, hogy ennek a gazdaságnak a
tartományai is más rendbe illeszkednek. Merthogy a szakrális
"társadalomgazdasági" szervezet például legelső sorban spirituális
"humángazdaságként" működött, ahol a teendő az ember személyiségéről és a
személyben Krisztus növekedéséről való gondoskodás volt. Az számított
gazdaságosnak, ami a személy krisztusemberré növekedését, méltóságba
beállását és ott emelkedését szolgálta, s mindaz volt tiltott, ami az
ördög csábításának szolgálatába állította, ami csökkentette benne
Krisztust. Növekedés és csökkenés oly módon kapott ezért meghatározást,
aminek kifejezésére számosságba kényszerített gondolkodásunk alkalmatlan
és képtelen: mennyiségi meghatározottsága volt. A profit a minőség
nélküli mennyiség, aminek felfogásához a létfeledt ész, ráció
szükségeltetik; mennyiséget azonban csak szofosz - logosz - nusz
létteljes egy-sége képes elgondolni és kivitelezni.
Súlyos tévedés lenne azt hinni, hogy a krisztusemberré válás csak a
plébánia dolga lett volna. Nem. Minden ember kötelessége volt, hogy
önmaga méltóságán, Krisztus őbenne való növekedésén munkálkodjon. A
keresztény humángazdaságban mindenki a teremtés részesévé vált, az
emberi - mert spirituális ember - teremtésében és újrateremtésében
részessé. A közöttük lévő "munkamegosztás" a gondoskodás (amely mindenki
kötelessége volt), valamint az ápolás (amely a plébánia és a pap
szolgálata volt) szerint ment végbe. Eredményes a humángazdaság csak
akkor lehetett, ha általa az ember emberibb lett, mert méltóságát,
önmagában Krisztus növekedését megoldotta, ha önmagára is mint
üdvjószágra volt képes gondolni.
A keresztény közösséggazdaság
Mielőtt szót ejthetnénk a személyt tápláló javakról - ezek nem a natúra
részei voltak, hanem ma elképzelhetetlen, legközönségesebb alakjaikban
is szakrális minőséget hordozó üdvjavak -, a keresztény szakrális
gazdaság másik, a személyiségalkotást szolgáló tartományáról, a
közösséggazdaságról kell beszélnünk. Azoknak az intézményeknek és
pályáknak a gondozását és ápolását megoldó gazdaságról, amely az ember
szakrális többé válásához szolgáltatott alapot. Ahhoz, hogy az embert és
önmagát, intézményeit és pályáit úgy építse fel, s építse tovább, hogy
Krisztus misztikus testében jussanak tovább. Mivelhogy ezt tette, ezért
jelenhetett meg benne, intézményeiben és pályáiban a szakrális többlet,
amely az embert és a natúrát is többé tudta tenni, közelebb tudta emelni
Istenhez.
Azt a gazdaságot, mely e feladatoknak eleget tudott tenni, hozzáértők a
kölcsönös szolgálatok gazdaságának nevezték. A kölcsönös segítség maga
is szeretetkötelék, amely az ember és a közösség minden dimenziójának
azt adta, amire istenüléséhez szüksége volt.
Gazdálkodás a matériával
A természet, ha nem illeszkedik a kozmikus létbe, puszta stoff, a
szentség nélküli stoff. A keresztény szakrális gazdaság a természetet
sem hagyta magára, hanem felszentelő műveleteivel - a szántás, az
aratás, az új kenyér, vagy az iparkodó ember termékeinek
megszentelésével - beemelte Krisztus misztikus testébe, összefüggésbe
hozta a kozmikus egésszel. A "szakrális technikák" - melyek a természeti
anyagot beemelték a létmélybe és annak mélyebb rétegeibe, Krisztus
misztikus testébe, s közben a létharmóniát elmélyítették, a kozmikus
egésszel való egy-ségbe illeszkedést megoldották - kidolgozói a
kolostorok voltak. A kolostorok az ápolás és gondozás jobb módszereit,
az isteni szeretettörvény mélyebb megismerését célozták meg, az ápolás, a
gondozás és a szeretet mélyebb művelését. Így jutottak el - szemben
azzal, amit róluk és a kor mozdulatlanságáról terjesztenek - a
technológiai fejlődéshez. Számukra a technológia fejlesztése nem újabb
lépést jelentett a natúra leigázásában, a felette való uralkodás
hatékonyabb technológiája felé, hanem a szakrális matériát megillető
gondozás és ápolás elvégzését, Krisztus misztikus testének
szeretetteljesebb ápolását és gondozását, aminek következménye a
szeretetteljesebb válasz: a több és biztonságosabb élet. Mivelhogy
minden teremtett volt, és immár Krisztus misztikus testének része, ebben
a gazdaságban semmi sem kerülhetett ebek harmincadjára. Mindent, az
utolsó porcikáig és ízig felhasználtak, mert a teremtettet nem elhagyni,
a natúrába visszahullani engedni, hanem Krisztus misztikus testében
megtartani volt a feladat.
A szervezőelv
Róma "gazdaságilag" abba bukott bele, hogy a léthibás szakralitást, a
kirekesztő szakralitást építette. A kirekesztő szakralitásban, aki nem e
kultusszal bírt, idegen maradt, ez viszont csak olyan
közösségszervezetet tett lehetővé, amelyből sok "idegen" kényszerült,
kultusz nélküliként, távol maradni. Ezért az ő ellátásuk, pedig számuk
egyre nőtt, megoldhatatlan volt, és mert megoldhatatlan maradt,
felemésztette e szakrális energiákat. A szakrális energiák fogytán a
puszta hús fenntartása, a közönséges megélhetés is csak új források
meghódítása, háborúk árán volt lehetséges. Ám a meghódíthatók is végesen
valának, és mivel a hódítók szervezőelve társadalomgazdaságilag
veszteséges volt, belebuktak szervezőelvük léthibájába.
A kereszténység a felebaráti szeretettel megoldotta az univerzális
vallás megalkotásának feladatát. Már nem lett volna szüksége a
hódításokra. Szervezőelvének, az univerzális szakralitásnak a
társadalomgazdaságtana lehetővé tette a szakrális vagyonnal való
többlethozó gazdálkodást, a minden határon túli növekedését és
fennmaradását.
A keresztény szakralitás és a szakrális gazdaság azonban ma már romokban
hever - az univerzalitás megoldása nem volt elegendő. Az univerzális
szakralitássá épített Krisztus misztikus testébe ugyanis nem sikerült
beemelni a natúra, a stoff, az ember és a spiritualitás egy-ségét. A
stoff megművelése az uradalomra, a Krisztus misztikus testén kívül
rekedt intézményre maradt. Egyetemesség és integráltság egy-ségbe
szervezését majd a magyar Szent Korona oldja meg, és ennek szakrális
gazdasága lesz tanulmányunk következő része.
Vass Csaba
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Útban a szakrális nemzet felé - a Magyar Nemzet fogalmának új meghatározása
Mi a Szakrális Királyság és ki nevezhető szakrális királynak, államfőnek?
A magyar szakrális királyság intézményének helyreállításához
István király idején következett be a szakrális királyságból a modern királyságba való átmenet