Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Szakrális Királyság közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Szakrális Királyság vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Biblia szerint Noénak három fia született: Sém, Hám és Jáfet. Hám fia
volt Kús, aki nemzé Nimródot, aki hatalmas birodalmának kezdete
volt Bábel, Erek, Akkád és Kálnék, a Sineár földén. Noha a ma
sumíroknak nevezett nép által lakott birodalom egykori királya, Nimród,
a magyar hagyományban mint őskirályunk szerepel, sokáig szinte semmit
sem lehetett tudni róla. Nimród király nyomába eredünk a
téma kutatóinak segítségével.
Először Gönczi Tamással beszélgettünk, a
Nimród gyűrűje című könyv szerzőjével, aki elsősorban a szájhagyomány
oldaláról foglalkozik a kérdéssel.
- A Nimród tradíciót legjobban a szóhagyományon keresztül lehet
megközelíteni.
Nagyon érdekes, hogy az erdélyi területeken maradt fenn
belőle majdnem az összes Nimród emlék.
Egyre többet beszélünk az Árpád-házról. Szakrális királyainkkal korábban csak történelmi szempontból foglalkoztak, és nem törődtek a mitológiai hagyománnyal, holott a kettő csak együtt ad teljes képet. Kézai mester szerint az Árpád-ház legelején Nimród király áll. Azért írhatott róla, mert az ő korában még élő hagyományon keresztül bontja ki ezt a kérdést, bizonyára a népi, és nem az egyházi hagyományon keresztül foglalkozott a kérdéssel, tehát a magyar néphagyományon keresztül találta meg Nimródot, az őskirályt.
A hagyomány szerint a magyarok őskirálya a Turul nemzetségen keresztül az Árpád-házban hagyományozódik tovább.
- Meglepő, hogy egy karizmatikus magyar királyi család, az Árpád-ház legelején egy mitikus király áll.
-
Ha ehhez még hozzátesszük az Erdélyben szórványban található
hagyománytöredékeket, akkor azt is látjuk, hogy ez az őskirály magyarul
beszélt, és egyúttal a világ királya is volt. A világ királya ezek
szerint a magyarok királya.
Időtlennek tűnik ez a hagyomány, mert
nem tudjuk, hogy a mítosz mikor találkozott a történelemmel. Nem tudjuk
hitelesíteni, hogy mikor élt a mitikus Nimród király. Azt viszont
tudjuk, hogy az Ószövetség említést tesz Nimródról. A magyar és az
ószövetségi hagyomány azonban csak a nagy király nevében egyezik meg.
Az ószövetségi Nimród kora viszonylag pontosan behatárolható, a magyaré
biztosan korábbi, de pontosan nem ismert. És ami még érdekesebb,
egyedülálló a világban, az, ami a magyar mítoszokban az Árpád-háznál
történik: a mítosz belép a történelembe. Ha az európai királyi
dinasztiákat nézzük, látjuk, hogy próbálnak mitikus gyökeret találni
királyi családjaiknak, a mi néphagyományaink pedig Nimród őskirályunkig
vezetnek, aki jó szándékú, megbecsült király.
- A Bibliában azonban negatív személyként jelenik meg Nimród.
- Az Ószövetség csak megemlíti, többé nem tér vissza rá, nem tesz
hozzá, nem foglalkozik vele részletesen. Az ott megrajzolt kép
feltűnően különbözik a mi Nimródunktól: a mi hagyományunkban jó
szándékú, óriás király, aki a világ első királyságát alapítja meg,
dinasztiát alapít, de semmiképpen sem olyan, mint az Ószövetségben:
akarnok, zsarnok. Benedek Elek érdeklődését is felkeltette ez a
különbözőség. Felvetette, hogy a magyar mesekincsben és mitológiai
hagyományban fellépő Nimród lehet, hogy nem azonos az ószövetségi
Nimróddal, illetve lehet, hogy azonos, de valamilyen ok miatt különféle
megítélés alá esik. Elképzelhetőnek tartotta azt is, hogy az
ószövetségi király időeltolódás kapcsán a korábban már létező Nimródnak
csupán egy későbbi reflexiója.
- Csillagmítoszaink szerint Nimród a csillagok felett jár, mint vadász,
de az Ószövetségben is az olvasható, hogy kezde hatalmassá lenni a
földön. Ez hatalmas vadász vala az Úr előtt, azért mondják: hatalmas
vadász az Úr előtt, mint Nimród.
-Nagyon érdekes, hogy a magyar mitológiai hagyományban mint vadász nem
jelenik meg, a mesehagyományban viszont igen. Ismeretes Hunor és Magor
vadászata, de itt már az aranyszarvassal is találkozhatunk. Úgy
mondanám, hogy az időrendi sorrend a következő: mese, mitológia,
történelem. A mese gyökerei vezetnek a legrégebbre. Ha lefejtjük a
mitológiát, akkor megmarad az ősmese, ott viszont megjelenik a vadász. A
magyar mese tehát őrzi ezt az őshagyományt, valamint azt, hogy az
őskirály magyarul beszél.
Nagyon érdekes, hogy az ószövetség szerint a vízözön előtt a kultúra
nyelve Nimród nyelve volt. Bábel-toronyának építésénél veszti csak el az
emberiség, a gondolkodó kultúrréteg, a nyelvét. Milyen érdekes, Nimród
nyelvét beszéli a kultúrréteg, viszont a mi mesehagyományunk kapcsán
Nimród nyelvét beszéli az Árpád-ház!
Van tehát egy nimródi ősmese
képünk. Minden, ami ezzel kapcsolatban fennmaradt, lejegyeztem, és
mintegy mitológiai világörökséget, összekapcsoltam egymással.
Felhasználtam Kerényi Károlytól kezdve Hamvas Béláig mindent, ami a
tradíciókkal kapcsolatban fellelhető, és próbáltam összekapcsolni a
Nimród hagyománnyal. Így találtam meg Nimród gyűrűje néven, hogy
valamikor volt egy egységes hagyományunk, az elején Nimróddal, mint
őskirállyal, és ez a mitológiai örökség köszön vissza az
aranyszarvasban, az Árpád-házban, szerepe megcsillan a pálosoknál, a
Pilis esetében, mint szakrális helynél és még sorolhatnám.
Ősi
hagyománykincsünk a világ első nyelvére, az ősnyelvre is utal, ami
kapcsolódik a magyarsághoz, fontos kihangsúlyozni a hitelesség kedvéért,
hogy nem tudni még, milyen szinten. Hiszen egyelőre csak töredékes
információk vannak a birtokunkban. Ezeket az egyezéseket kapcsolom
össze, ezért nagyon nehéz megmondani az ősnyelv és a magyar nyelv
kapcsolatát, de hogy van kapcsolat, az biztosnak látszik.
- A Biblia szerint Nimród építteti Bábel tornyát.
- Említésre méltó, hogy ősmese kincsünk is toronyépítőként említi, de
az Ószövetséggel ellentétben nem úgy, aki azért épít tornyot, hogy
onnan támadjon, hanem azért, hogy minél közelebb legyen az Égi
Királysághoz. Nem Isten ellen támad, hanem Istent, a Fényt akarja
megismerni. Érdemes emlékeznünk arra, hogy őseink mindig a magaslatokra
jártak imádkozni. Az ősi magyar hagyomány kerek tornyai karcsúak, de
magas voltak, és azért imádkoztak a magasban, hogy közelebb legyenek
Istenhez
Érdekes, hogy a Tündér Ilonáról szóló meséinkben fennmaradt egy olyan,
miszerint Tündér Ilona egy torony tetején él, mint tündér királylány,
így legközelebb van a Naphoz. Ez azt jelenti, hogy Nimród egy nagyon
régi napmítosz örököse. Ez pedig, elvezet minket a Pilissel való
kapcsolathoz: ez az úgynevezett fehér (fény?) kereszténység vidéke, ami
hajdanán az Árpád-házi királyok szakrális központja volt. Egyre többen
jutnak arra a következtetésre, hogy a Pilis koronázó székhely volt, így
nyilván szoros kapcsolatban kell lennie az őskirállyal. Nagyon régi,
archaikus hagyománykincsek öröklődtek a Pilisben. Hiába telepítettek be
bárkit, érdekes módon minden nép átörökítette ezt az őshagyományt.
Mesehagyományunk szerint az ősi óriáskirály - aki sziklákat képes
emelgetni palotája a Pilisben van.
- Több kutató az Orion csillagképet Nimróddal azonosítja.
- Jómagam a szóhagyomány oldaláról foglalkoztam Nimróddal, így csak
ilyen szempontból tudok bármit is mondani ezzel kapcsolatban. Feltűnő,
hogy a mi mitológiánkban, eltérően másokétól, az Orion nekünk nem tájoló
pont, hanem otthon. Orion az otthona Nimród királynak, otthona Csaba
királyfinak. Égi otthon, égi központ. Nálunk nincs kapcsolata az egyes
földi helyekkel olyan direkt módon, mint például az egyiptomi
piramisoknál megfigyelhető. Az Orion az egész világon egyfajta kijelölő
pont. Különös a viszonyunk hozzá. A fényes otthon
és az úgynevezett fehér kereszténységünk között kapcsolatot kell
feltételeznünk, ez utóbbi az Árpád ház kihalásával megszűnt. (Ismeretes,
hogy a fehér kereszténység se nem római, se nem ortodox, hanem
speciálisan magyar volt, és a fénymítosznak fontos szerepe volt benne.)
- Mi az oka annak, hogy gyakorlatilag nincs írásos emlékünk Nimródról? Kézain kívül mások miért nem írtak róla?
- Bábel tornyának építése előttről egyetlen írásos emlék maradt fenn,
amiben kultúrhéroszként említik Nimródot, aki írást, tudást, hitet
adott a népnek.
Első hallásra talán hihetetlennek tűnik, de a valóság mégis az, hogy a
nem írott hagyomány sokkal hitelesebb, mint az írott. Az írott
átpolitizálható, manipulálható. Gondoljuk el, hogy amikor a nagymama
mesél az unokájának, akkor csak azt adja tovább, amit ő hallott a
nagymamájától, tehát sokkal tisztább forrásnak tekinthető.
Kivétel
nélkül a vallásalapítók csak verbális hagyományt hagytak hátra, amit
csak később írtak le. Nem véletlen például, hogy Buddha kifejezetten
ellene volt annak, hogy lejegyezzék szavait. A kimondott szó a
legfontosabb, és éppen ezért is érdekes, hogy csak a verbális
hagyományban van meg a Nimród-emlék.
Hadd mondjak egy példát! Amikor
gyűjtöttem az anyagot a könyvemhez, találkoztam egy alföldi
parasztasszonnyal, aki elmesélte amit generációkon átmeséltek a
családjában, hogy Nimród gyűrűje létezik, Nimród halálával nem ment
az égbe, hanem Attilához, majd Árpádhoz, végül fehér atyákhoz került.
Az egyszerű parasztasszony nagy valószínűséggel nem látott pálos atyát
és nem tudta, hogy ők a fehér atyák.
Valószínűleg nem olvasott
Attiláról és nem biztos, hogy ismerte az Árpád-ház történetét, de azt
minden bizonnyal állíthatjuk, hogy nem volt tisztában a pálos rend és
az Árpád-házi királyok kapcsolatával. Nagy hatással volt rám ez a
történetet, ami jól példázza, hogy mi a hagyományátadás legtisztább
módja, és éppen ez teszi hitelessé Nimród őskirályunk létét.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Ősi családfánk Nimródtól I. Istvánig
Ménróth ősapánk és a bibliai Nimród két különböző személy
Ménrót ősapánk nem azonos Nimróddal! Jáfettől ered Ménrót, és Khús nemzette Nimródot
Ménrót ősapánk, mint a Mennyei-Napisten-országának-fejedelme és a Csodaszarvas legendánk ősalakja